Normalt återfinns kassörens redovisning i protokollet från årsstämman
Ekonomisk rapport kring VA-projektet
Beslutet att initiera
arbete med ett gemensamt system för anslutning av våra fastigheter
till de kommunala vatten- och avloppssystemen togs i samband med årsmötet i
juli 2012.
Samtidigt anslöt sig ytterligare några berörda fastighetsägare till
vägföreningen, en av dessa
också till VA-projektet.
Efter kontakt med
entreprenören Lars-Åke Carlsson, Almviks Entreprenad, som utfört liknande
projekt med goda referenser, sändes en projektbeskrivning ut till
medlemmarna i mitten av juli.
Vid ett extra
medlemsmöte den 10:e augusti beslutades att dra igång projektet.
En grundavgift på 10 000 kr per fastighet fastställdes. Det kalkylerade
totalpriset per fastighet
angavs till 70 000 kr för den gemensamma delen och omkring 80 000 kr
för egen anläggning
inom tomtmark. Dvs ca 150 000 kr totalt och 200 000 kr inkl moms.
Tidplanen angav start under hösten 2012 och att anläggningarna skulle kunna
tas i bruk under
våren /försommaren 2013, förutsatt rimligt vinterväder.
Information lämnades
till medlemmarna i brev daterat den 28 augusti, dels om betalning av 10 kkr
(10 000 kr)
i grundavgift senast den 10:e september samt resterande 65 kkr senast den 1
februari 2013.
Beräknad årskostnad justerades till ca 1 000 kr per fastighet (beroende på
vattenförbrukning).
Styrelsen beslutade
tidigt att i första hand diskutera en beställning enbart med Almviks
Entreprenad,
med hänsyn till goda referenser och möjlighet till snabbt genomförande.
En första offert erhölls i augusti, vilken dock låg betydligt högre än vad
preliminära överläggningar antytt.
Efter diskussion erhölls en offert på totalt 470 kkr, som dock byggde på
preliminära antaganden och angivna ā-priser
för kompletteringar och faktiska förhållanden (ledningslängder).
Slutkostnaden beräknas nu uppgå till 610 kkr.
Under hösten samlades vi hos Lantmäterimyndigheten för bildande av
samfälligheter för vägen respektive
VA-systemet. Vi ansökte om myndighetstillstånd, för vattenverksamhet hos
Länsstyrelsen och för anslutning av
VA-anläggning samt för strandnära arbeten hos kommunen.
Dessa myndighetsärenden medförde extrakostnader som inte ingick i kalkylen.
Våren 2013 bedömde
projektadministratören att totalkostnaden något skulle överstiga summan
av inbetalningar,
vilka dock då beräknades innefatta också den trettonde fastigheten.
Alla fastigheter är alltså med nu.
Merkostnaden beräknades ändå uppgå till mellan 50 och 100 kkr
vilket kunde hänföras till tillkommande kostnader för tillståndsärenden samt
markägarersättning.
Styrelsen föreslog att resterande del skulle finansieras genom
extradebitering på VA-räkningen de närmaste åren,
men årsstämman beslöt att 8 000 kr per fastighet istället skulle betalas
direkt.
Stämman ändrade också på styrelsens tidigare förslag att den tillkommande
fastigheten skulle betala en högre avgift.
Det blev istället samma investeringskostnad för samtliga fastigheter.